Under construction
Betalningsmodeller
Betalningsmodellerna är tänkta som en fingervisning i de fall man laddar vid snabbladdare.
kr/kWh Kronor per förbrukad kWh
Den enklaste och tydligast betalningsmodellen är att man betalar per förbrukad(laddad) kilowattimme
kr/min
Kronor per minut. Här blir det lite mer komplicerat att beräkna vad man får betala för kilowattimmen. Men låt oss ta ett exempel
Din bils effektiva laddningseffekt
Antag att din bil klarar effektivt att ladda med 35kW.
Denna siffra har jag tagit fram genom att praktiska prov och erfarenheter från andra nätaktörer(YT, FB, mm). Vad jag noterat så kan många publika laddare visa den effektiva pågående laddeffekten.
TIPS. Läs av den när du står vid laddstationen. Observera att detta också kan skilja rejält mellan olika utomhustemperaturer, batteritemperaturer och även batteriets kondition. Sedan finns säkert andra faktorer som t ex laddkabel. I vissa fall så kan den effektiva laddeffekten begränsas av hur många som står vid samma laddstation. Man tycker att det inte borde vara fallet vid en laddning med minutpris per kWh.
Antal kW som laddaren kan leverera. Om din bils effektiva laddeffekt är t ex 30 kW, så är det kanske onödigt att ställa sig vid en 150kW laddare om priset per minut är högre vid den.
Antal minuter du laddar
Formeln ser ut ungefär så här
(Behov i kWh / Laddeffektivitet ) * 60 = Antal minuter för uppnådd laddningsnivå
kWh du behöver ladda = 30kWh
Toppladdeffek = 34kWh
För att ladda 30 kW behöver du stå 30/34 * 60(min) = 54 min inkopplad på stolpen.
Kostnad per minut = 2.4kr/min
54min * 2.4kr/min = 129.6kr
Kostnad per kWh
129,6 kr / 30 kWh = 4,32 kr/kWh
Detta sätt att beräkna är rent teoretiskt och tar inte hänsyn till parametrar som ändras under laddningens gång. Tillverkarna uppger oftast den toppeffekt som ombordladdaren har. Den effekten brukar avta rejält när batteriet når 70%< och över.
Genom att ändra ingående parametrarna så kan man alltså räkna ut vad priset blir per kWh